Etsin neljä aiheeseemme liittyvää tutkimusta ja vertailin niitä.
Ensimmäinen valitsermani tutkimus The Benefits of Facebook “Friends:” Social Capital and College Students’ Use of Online Social Network Sites Nicole B. Ellison, Charles Steinfield, Cliff Lampe (2007) tutkii suhdetta facebookin käytön ja yleisen sosiaalisuuden ylläpidon välillä. Eli kuinka Facebook sulautuu normaaliin sosiaaliseen elämään ja mikä sen merkitys on siinä. Minkälainen vaikutus sillä on normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen ja kuinka se muuttaa ja on muuttanut sitä.
Ajatus on hyvin mielenkiintoinen sillä on totta, että elämä olisi hyvin erilaista ilman Facebookia. Tapa, jolla nykyään kaukaistenkin kavereiden elämää pystyy seuraamaan on osittain hyvä, osittain huono. Tottakai on positiivista että on mahdollista pitää yhteyttä paljon suurempaan määrään ystäviä kuin ennen olisi ollut.
Toinen tutkimukseni: You Are What You Post: Using Social Network Profiles to Express Identity. Gearhart, Sherice, Kang, Seok (2010): tarkastelee kuinka sosiaali yhteisö profiilit toimivat persoonallisen ja sosiaalisen identiteetin ilmentymänä ja mitkä näistä identiteeteistä ovat kaikkein huomattavimpia.
On luonnollista, että sosiaaliverkkosivu profiilista selviää jonkin verran käyttäjän identiteetistä, mutta se riippuu tottakai huomattavasti siitä, paljonko kyseinen käyttäjä itsestään päättää paljastaa.
Kolmas löytämäni tutkimus: A picture is worth a thousand words: A content analysis of Facebooknext term profile photographs. Noelle J. Huma, Perrin E. Chamberlina, Brittany L. Hambrighta, Anne C. Portwooda, Amanda C. Schata and Jennifer L. Bevanb tutkii identiteetin muodostumista ja sukupuolirooleja sosiaalisissa verkkosivuissa tutkimalla ja vertailemalla mies ja naispuolisten Facebookin käyttäjien profiilikuvia. Erityisesti profiilikuva albumissa olevien kuvien määrää ja pää profiilikuvan sisältöä tutkitaan koodaamalla tiettyjä kuvia ja määrittelemällä vaihteleeko profiilikuvien sisältö ja määrä sukupuolen mukaan.
Osanottajat ovat mies ja naispuolisia Facebookin käyttäjiä ikähaitarilta 18 – 23 jotka ovat kirjoilla lukiossa tai yliopistossa.
Profiilikuvilla oli taipumus olla passiivisia, poseerattuja, asianmukaisia, ja sisältävän vain aiheen – yleensä profiilin omistajan. Facebookin profiilikuvien sisältö ja määrä ei myöskään suuresti vaihdellut sukupuolen mukaan.
Kyseessä on mielenkiintoinen tutkimus, olen itsekin usein miettinyt miksi joillakin on hyvin paljon erilaisia profiilikuvia ja joillakin taas vain pari kappaletta. Mitä tämä kertoo ihmisen persoonallisuudesta? Myös profiilikuvan vaihtotiheys voisi olla kiinnostava tutkimuskohde sillä esimerkiksi itse tunnen ihmisiä jotka pitävät samaa kuvaa monta vuotta mutta jotkut saattavat vaihtaa sitä parin viikon välein.
Neljäs tutkimukseni College students' social networking experiences on Facebook Tiffany A. Pempeka, Yevdokiya A. Yermolayevaa and Sandra L. Calvert
tutkii sitä, kuinka paljon Facebookia suunnilleen käytetään päivittäin ja mihin.Miljoonat nykynuoret käyttävät sosiaali verkkosivustoja. Siitä kuinka paljon, miksi ja kuinka he käyttävät näitä sivuja kuitenkin tiedetään hyvin vähän. Tässä tutkimuksessa 92 ylioppilasta tekivät päiväkirjamaisen kyselyn joka päivä viikon ajan, reportoiden päivittäistä ajankäyttöään Facebookissa ja millaisia aktiviteetteja he tekevät siellä.
Viikon lopuksi he tekivät myös jälki kyselyn. Tulokset olivat että opiskelijat käyttävät Facebookia noin 30 minuuttia päivässä osana päivittäistä rutiinia. Eniten käytetty kommunikaatiotapa oli niinsanottu seinälle kirjoittaminen eli omalle sivulleen omien ajatustensa julkaiseminen kaikkien muiden luettavaksi. He kuitenkin käyttivät enemmän aikaa muiden seuraamiseen kuin oman sisällön julkaisemiseen. Facebookia käytettiin eniten sosiaaliseen kanssakäymiseen ystävien kanssa jotka oltiin tavattu Facebookin ulkopuolella.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaEnsimmäisestä tutkimuksesta tuli mieleen että itselläni ainakin Facebook muuttaa paljon sosiaalista käyttäytymistäni. Olen todella huono pitämään yhteyttä keneenkään, mutta Facebookin kautta kommunikointi sujuu niin vaivattomasti että jopa minä kykenen siihen. Ei tarvitse edes välttämättä kirjoittaa mitään, kunhan painaa tykkää -nappia niin olet jo muistuttanut olemassa olostasi jo osoittanut ystävällesi että hän on mielessäsi.
VastaaPoistaA picture is worth a thousand words: A content analysis of Facebooknext term profile photographs -tutkimuksesta tuli mieleen että löysin myös erään tutkimuksen koskien profiilikuvia. Siinä mainittiin että profiilikuva on eräänlainen käyntikortti, ja niinhän se onkin. Kaikki ne ihmiset, jotka eivät ole ystäviäsi näkevät ainoastaan kuvasi, jolloin sen tahtoo olevan mahdollisimman edustava. En usko että kukaan tahtoo laittaa epäonnistunutta kuvaa itsestään, ellei se satu olemaan erityisen hauska.
http://www.bbc.co.uk/news/technology-11249966