torstai 19. toukokuuta 2011

Mitä verkkoidentiteetti on

Online Identity Isn’t a Transaction — It’s a Feeling
By Mathew Ingram

Artikkeli alkaa viittauksella Twitterin entisen toimitusjohtajan Evan Williamsin blogi-tekstiin, jossa hän käsittelee verkkoidentiteettejä. Williams toteaa, että verkkoidentiteetti on yksi vaikeimmista asioista verkkopalvelun luojalle. William yrittää blogissaan kertoa identiteetti termin useita eri merkityksiä. Hän on päätynyt seraavanlaiseen listaan.

  •  Autentikointi. Vastaa passia tai ajokorttia tai kotisi avaimia, toisin sanoen vastaa kysymykseen siitä mitä saat tehdä ja minne saat mennä.
  • Esitys. Tietoa siitä kuka sinä olet, mitä teet sekä taustatietoja. Toki nämä tiedot voivat olla valheellisia.
  • Kommunikaatio. Vastaa kysymykseen, ”Miten tavoitan sinut?”. Vastaa puhelinnumeroa, mutta voi nykyisin olla sähköposti, Twitter tai Facebook osoite.
  • Personointi. Tämä huomioi käyttäjän kiinnostuksen kohteet ja pyrkii vastaamaan käyttäjän tarpeisiin ja haluihin, kuten kahvila, joka tarjoaa halutun juoman kysymättä.
  • Maine. Tämä perustuu siihen, miten ja millaisena muut ”näkevät” sinut. Vähiten käytetty ominaisuus näistä mainituista. 
Tämä lähestymistapa on varsin markkinointi keskeinen ja työkalumainen. Williams ei tässä jaottelussaan huomio sitä, että ihmisillä on eri identiteetti eri tilanteissa ja eri ihmisten kanssa. Tai näin he ainakin itse haluavat. Ihminenhän esiintyy eri tilanteissa eri tavalla riippuen tilanteesta ja ihmisistä. Esimerkiksi Facebookissa itsestä halutaan antaa menevä ja nokkela kuva, Twitterissä halutaan olla itsenäisesti ajatteleva pohdiskelija ja työympäristössä asiallinen ja tietoinen työntekijä. Nämä ”minät” saattavat olla hyvinkin erilaisia ja toimivat eri tilanteissa eri tavoin.

Hyvänä esimerkkinä tämä asian ymmärtämättömyydestä toimii Google Buzz, joka julkaistaessa yhdisti Gmail kontaktit ja Buzz profiilin kanssa. Google sai tämän johdosta paljon negatiivista palautetta, sillä ihmiset eivät monesti halua olla sosiaalisessa mediassa tekemisissä samojen ihmisten kanssa, jotka heillä on sähköpostisovelluksessa. Aivan samalla tavalla, kuin ei työkavereiden kanssa välttämättä halua viettää vapaa-aikaansa.

Identiteettien ymmärtäminen on varsin työlästä ja käyttäjä identiteettejä sisältäviä verkko sovelluksia kehittävien on kriittistä ymmärtää identiteettien kaikki ulottuvuudet, tai ainakin ymmärtää ne jossain määrin. Kyseessä ei ole ainoastaan markkinointi tai työkalu käyttäjien hallintaan vaan myös psykologinen puoli tulee ottaa huomioon. Olen täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa ja enkä pidä esimerkiksi siitä ajatuksesta, että epäanonyymi Facebooktili olisi ainoa käyttäjä identiteettini.  


LINKKI: http://gigaom.com/2011/04/11/online-identity-isnt-a-transaction-its-a-feeling/

- Jan

3 kommenttia:

  1. Luulen että verkkoidentiteetit myös muuttuvat aika paljon ajan ja iän myötä, samoin kuin ihmisen oma (live)identiteetti. Ihmiset tosiaan käyttäytyvät eri tavalla eri tilanteissa ja eri seurassa, näin myöskin netissä tämä on otettava huomioon. Netissä on vain pystyttävä yhdistämään eri identiteettejä. Facebookin kautta on ehkä joutunut miettimään uudestaan millaisen identiteetin rakennan siellä, sillä itselläni ainakin Facebook-ystävistä löytyy perhettä, sukulaisia, työkavereita, lapsuudenystäviä ja jopa opettaja. Profiiliahan voi rajoittaa minkä verran mikäkin ryhmä näkee, mutta silti Facebookissa yhdistyy ihan uudella tavalla tuntemasi ihmiset.

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Erittäin hyvä näkökulma! Facebookissa status-päivitys on monelle sama asia, kuin puhuisi häissä tai muussa vastaavassa tilaisuudessa, jossa on perhe, sukulaiset ja kaverit kuuntelemassa. Jokainen miettisi kahteen kertaan mitä menee sanomaan häissä, mutta Facebookissa tulee helposti sanottua mitä sylki suuhun tuo. Itseltäni tämä näkökulma on jäänyt tavallaan huomioimatta sillä itselläni ei ole perheen jäseniä tai sukulaisia Facebookissa, ainoastaan kavereita.

    VastaaPoista